شماره ۳۱ فصلنامه «اسلام و مطالعات اجتماعی» منتشر شد 
کد خبر: 3956980
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰

شماره ۳۱ فصلنامه «اسلام و مطالعات اجتماعی» منتشر شد 

شماره ۳۱ فصلنامه علمی ـ پژوهشی «اسلام و مطالعات اجتماعی» از سوی اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. 

به گزارش ایکنا، سی و یکمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «اسلام و مطالعات اجتماعی» مربوط به زمستان ۱۳۹۹ منتشر و مقالات این شماره بر روی سامانه این نشریه به آدرس http:jiss.isca.ac.ir  نمایه شد.
 
«تأملاتی معرفت‌شناختی درباره عدالت فرهنگی» به نوشته احمد واعظی و احمد اولیائی؛ «الگوی مبانی علم‌شناسی در علوم انسانی با معرفت‌بخش از قرآن کریم» به قلم هادی حاجی‌حسن‌دنیادیده، محمدرضا شاه‌آبادی و زهرا طالب؛ «بررسی مکتب انتقال و مکتب تولید و مبادله معنا با رویکرد قرآنی» اثر حمید پارسانیا، سعید امیرکاوه و نعمت‌الله کرم‌الهی؛ از جمله مقالات این شماره است.
 
همچنین «گفتمان زن در شیعه و سلفیه و دلایل تحول آن در گفتمان شیعه» نوشته حسین ناوشکی، محمد ابوالفتحی و طهماسب علی‌پوریانی؛ «آسیب‌شناسی اخلاق اجتماعی جامعه اسلامی و راه‌های برون‌رفت از آن، براساس سوره بقره» به قلم، بتول ملاشفیعی و سیدکاظم سیدباقری؛ «بررسی تأثیر ارزش‌های اخلاقی بر تمایل مردم به رفتارهای خیرخواهانه در بستر ویروس کرونا: مورد مطالعه کرمانشاه» اثر علی مرادی و نجات محمدی‌فر؛ «تبیین جامعه‌شناختی رابطه الگوهای دینداری و متغیرهای جمعیتی با رواداری اجتماعی»، نوشته، مجیدرضا کریمی، علیرضا خدامی و محمد امیری، از دیگر مطالبی می‌باشد که در این شماره منتشر شده است.
 
تأملاتی معرفت‌شناختی در باب عدالت فرهنگی
 
در چکیده مقاله «تأملاتی معرفت‌شناختی در باب عدالت فرهنگی» آمده است: دغدغه بسط عدالت در حوزه فرهنگ در کنار عدالت سیاسی، عدالت اقتصادی و ... ما را با ترکیب عدالت فرهنگی روبه‌رو می‌کند. مفهوم عدالت فرهنگی به معنای عادلانه یا ناعادلانه خواندن کنش‌ها، سیاست‌ها، توزیع کالاهای فرهنگی و به طور کل نظام فرهنگی مفهومی به غایت پیچیده است که کشف چیستی آن و تعیین معیارها و شاخص‌هایش متوقف بر پرسش‌های اساسی معرفت شناختی است. این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی درصدد است پرسش‌های مهم معرفت‌شناختی عدالت فرهنگی را تبیین کند و نتایج حاصله ما را به این سمت می‌برد که در تعامل درباره درک عدالت فرهنگی انطباق انتخاب‌های فرهنگی با ذات فرهنگ راهگشا است در پرسش دوم توجه به اصالت فرهنگ ما را از در افتادن به نسبی‌گرایی انگاری در عدالت فرهنگی نجات می‌دهد ذیل مقوله روش دستیابی به معیارهای عدالت فرهنگی باید به دنبال پاسخ به چیستی و ماهیت فرهنگ و امکان کنترل پذیری آن بود. تکثر گرایی در عدالت فرهنگی و لزوم غایت گرایی دو اصل دیگر عدالت فرهنگی خواهد بود که مقاله به آن می‌پردازد
 
الگوی مبانی علم شناسی در علوم انسانی با معرفت بخشی از قرآن کریم
 
همچنین در چکیده مقاله «الگوی مبانی علم شناسی در علوم انسانی با معرفت بخشی از قرآن کریم » می‌خوانیم: هدف پژوهش ارائه الگوی مبانی علم شناسی در علوم انسانی با معیار قرآن کریم است. این پژوهش از نوع تحقیقات بنیادی هست و جهت تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوای مضمونی به شیوه توصیفی تحلیلی و با لحاظ احتمالی بودن نتایج در جهت پرهیز از تفسیر به رای قرآن استفاده شده است در این پژوهش از ارتباط عقلایی بین علوم الگویی برای مبانی علم شناسی در علوم انسانی با معرفت بخشی از قران کریم استفاده شده است نتایج به دست آمده از پژوهش مبانی علم شناسی با تاکید بر قرآن شناختی را به صورت یک سیستم نشان می‌دهد که اجزای آن شامل سه گونه علوم و وحیانی، علوم جهانی و علوم انسانی است در مبحث علوم انسانی در سه بعد خدا جهان و انسان می‌توان به مبانی علم شناسی رسید که مبداء و مقصد آن شناخت انسان است.
ارسالی///شماره ۳۱ فصلنامه «اسلام و مطالعات اجتماعی» منتشر شد 
 
فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)؛ بانک اطلاعات نشریات کشور (Magiran)؛ پایگاه استنادی سیویلیکا (Civilica)؛ مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)؛ پرتال جامع علوم انسانی؛ سامانه نشریه: jiss.isca.ac.ir؛ کتابخوان همراه پژوهان (pajoohaan.ir)؛ پایگاه Google Scholar و پرتال نشریات دفتر تبلیغات اسلامی (http://journals.dte.ir) نمایه می‌شود.
 
برای مشاهده متن کامل مقالات این شماره اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام
captcha